"Hoe eenvoudig wil je het hebben?" 

De komende 10 tot 15 jaar gaat de gehele economie op de schop. Te beginnen met de auto-industrie komt elke pijler van de economie onder druk te staan. Ook de verzekeringsbranche en het bankwezen ontspringen de dans niet. De winnaars hebben één ding gemeen. Ze werken met deze vraag als vertrekpunt, zonder concessies! Een mooi voorbeeld is Tesla. Wat kunnen we van hen leren?

Bruggetje naar Tesla

Als ondernemer ben ik onder de indruk van het succes van de aanpak van Tesla en ben nieuwsgierig of wij daar iets van kunnen leren.

Tesla heeft een heel effectieve (kostenloze) marketing. Door de producten en manier waarop de klant benaderd wordt bereiken ze dat de klanten zich als ambassadeurs gaan gedragen en daarbij soms uiterst succesvolle autoverkopers blijken te zijn.

Door alles onder één dak te houden, zeker als straks niet alleen de auto maar ook de zonnepanelen (Solar Roof), de Powerwall (thuisbatterij en de Wall Charger (lader) in één cont(r)act kunnen worden geregeld wordt het proces eenvoudig en kunnen daardoor de kosten voor de klant  in de hand gehouden worden. Als Tesla rijder ervaar ik de community van mederijders. Dat was in het begin extra sterk omdat er maar weinig Tesla's reden maar bestaat ook nu nog. Samen organiseert men bijvoorbeeld roadtrips etc., doet mee aan events en de test-drives die klanten zelf geven aan vrienden/relaties zijn erg effectief.

Ik was zelf te gast bij de officiële presentatie van Model 3 in Los Angeles. Een prachtig feest


Superchargers

Tesla bouwt een netwerk van Superchargers waarmee je met je Tesla van de Noordkaap naar Gibraltar kunt rijden. In 30 tot 40 minuten heb je weer genoeg geladen hebt voor het volgende traject. 

De Superchargers zijn van Tesla zelf en de stroom is voor de huidige rijders  gratis voor het leven van de auto. (Nieuwe rijders betalen een kleine vergoeding voor de stroom. Met die vergoeding worden weer nieuwe Superchargers gebouwd om er straks klaar voor te zijn als Model 3 komt.)

Superchargers  maken reizen pas tot een relaxed gebeuren. Jammer dat de andere fabrikanten dit niet (willen?) inzien.