"Hoe eenvoudig wil je het hebben?" 

De komende 10 tot 15 jaar gaat de gehele economie op de schop. Te beginnen met de auto-industrie komt elke pijler van de economie onder druk te staan. Ook de verzekeringsbranche en het bankwezen ontspringen de dans niet. De winnaars hebben één ding gemeen. Ze werken met deze vraag als vertrekpunt, zonder concessies! Een mooi voorbeeld is Tesla. Wat kunnen we van hen leren?

De drie schandalen in de autoindustrie

De sjoemeldiesel

Iedereen weet war het over gaat. De industrie bouwde software in die kon vaststellen dat de auto in een testomgeving was (voor o.a. de uitstootmeting) en de instelling zo aanpassen dat de uitstoot minimaal was. Op de openbare weg echter werd dit uitgeschakeld en leverde de auto weliswaar betere prestaties maar tegen een hoge prijs. Een 40 maal hogere uitstoot dan toegestaan. Gelukkig wordt het steeds bekender en kan de industrie er niet meer omheen.

De waterstofmythe

Om te beginnen een quote uit Wikipedia: 

Waterstoftechnologie haalt een efficiency van ongeveer 30 procent. Voor een elektrische auto is dat 70 procent. De infrastructuur voor waterstoftechnologie is nog heel beperkt en is eigenlijk niet de moeite waard om het op te zetten omdat de energie efficiency heel laag is. Voor elektrische auto’s is er wereldwijd al een redelijk goede laadinfrastructuur. In Nederland heeft de oplaadinfrastructuur voor elektrische auto's een bijna niet in te halen voorsprong.

Ik probeer al een tijdje te achterhalen wat nu het voordeel is van waterstof boven elektrisch rijden. Dat heeft niemand mij nog kunnen uitleggen. Het enige argument dat, op het oog althans, iets van logica heeft is de stelling dat een waterstofauto sneller laadt.

Dat zou kunnen, onder ideale omstandigheden, dus je staat al bij de pomp (wat heel toevallig zal zijn, zelfs al bouwt men er 500 (die elk 2 miljoen € kosten) in Nederland. Je bent altijd wel een poosje onderweg. Dan moet er niet net eentje voor je aankomen want een waterstofstation kan maar twee auto's per uur laden.

Het belangrijkste echter is dat een elektrische auto helemaal niet hoeft te tanken. Bij thuiskomt plug je de auto in en programmeert het zo dat hij in de nacht bijlaadt en dan staat hij elke ochtend volgetankt voor je klaar. Zo je van tanken kunt spreken gaat het maar om 2 x 5 seconden, de tijd om de auto in te pluggen. 

Maar heeft u een argument? Laat het me weten, dan ga ik er hier op in. Gebruik het antwoordformulier hier of mail me op info@iletsel.nl.

De CCS "standaard"

Door de Europese autoindustrie is een aantal jaren geleden een lobby gestart om een eigen laadstandaard te bedenken die dan, ter protectie van de industrie, op een gegeven moment door "Europa" als dwingend opgelegd zou kunnen gaan worden.
De door de industrie gemaakte elektrische auto's zouden hier dan op kunnen snelladen.

Maar toen werd het daar stil, de industrie kwam helemaal niet met elektrische auto's die daar gebruik van zouden kunnen maken. En, ze kwamen daar ook eerlijk voor uit, ze zagen elektrische auto's helemaal niet zitten want daar zouden ze veel minder aan verdienen dan aan de klassieke brandstofauto's. Maar de standaard was er, voor het geval dat.

En ineens was daar Tesla die niet alleen auto's leverde die heel goed geschikt waren om mee te reizen (i.t.t. de paar elektrische auto's die er waren en die meer voor het rondje om de kerk geschikt zijn). En om dat reizen ook inderdaad mogelijk te maken bouwden ze zelf, zonder afhankelijk te hoeven (of willen) zijn van subsidies, een netwerk dat inmiddels in Europa bijna 300 stations telt. Elk station heeft een aantal laadpunten (stalls), variërend van 6 tot 20), waar Tesla's kunnen laden aan een snelheid van momenteel max. 145 Kw. (De echte laadsnelheid is afhankelijk van een aantal factoren, zoals temperatuur en hoeveel de batterij (al) geladen is). De CCS laders leveren nu iets van 60Kw, wat helemaal niet erg is want die paar auto's die daar kunnen laden kunnen toch geen hogere laadsnelheid aan.


Dat is natuurlijk bedreigend voor de autoindustrie, vooral in Duitsland waar Tesla's nu beter verkopen (en presteren) dan Porsches en daarom heeft men een verordening gemaakt (LSV, LadeSäuleVerordnung) waarin staat dat in Duitsland bij elk nieuw laadpunt ook een aansluiting volgens hun systeem moet worden geplaatst. Omdat het, zoals gebruikelijk, een tijd duurde voordat die verordening echt van kracht was heeft Tesla snel een zestigtal stations in Duitsland kunnen plaatsen zodat het land in elke richting moeiteloos doorkruist kan worden.

Ik rijd behoorlijk vaak door Duitsland via de Superchargers en zie dan de andere laders waar eigenlijk nooit iemand staat, of het is een local met bijv. een BMW i3 die wil laden. Echt reizen met een stop van een half uur zo om de honderd kilometer is natuurlijk gekkenwerk, dus dat doet men (terecht) niet.

Nu duidelijk is dat elektrische auto's van de Europese fabrikanten, tenminste die waarmee je fatsoenlijk kunt reizen, er de komende paar jaar nog niet zijn (als ze al komen) ziet het er naar uit dat het om verkeerd besteed belastinggeld gaat.
En dat terwijl ze vanaf moment één hadden kunnen instappen zodat er een universeel (en goed) netwerk zou ontstaan. Maar trots prevaleerde boven de klant, zullen we maar zeggen.

=======

Deze pagina is nog in bewerking. Kom regelmatig terug.