"Hoe eenvoudig wil je het hebben?" 

De komende 10 tot 15 jaar gaat de gehele economie op de schop. Te beginnen met de auto-industrie komt elke pijler van de economie onder druk te staan. Ook de verzekeringsbranche en het bankwezen ontspringen de dans niet. De winnaars hebben één ding gemeen. Ze werken met deze vraag als vertrekpunt, zonder concessies! Een mooi voorbeeld is Tesla. Wat kunnen we van hen leren?

(Ik begin met mijn gouden tips. In de verdere content van de site zal ik, waar het gepast is, verwijzen naar de tips.)


 


Update 15 maart, Mijn verhaal op de website van Tesla

ELF GOUDEN TIPS OM OOK EEN SUCCESCOMPANY TE WORDEN 

  1. Face to Face, investeer in de eerste linie. (Welkom, ik ben uw ...specialist en ik zal u helpen bij.... Ik weet waar het over gaat en u kunt mij altijd bellen op 06.... via mij blijft u op de hoogte van de ontwikkelingen etc.etc. Vermijd telefooncomputers!  )
  2. Lever geen statische dienst maar blijf in beweging. (Uw organisatie is een organisme dat leeft en het in zich heeft om te veranderen. Wees creatief.)
  3. Wees kritisch op besteding van geld, dat uiteindelijk door de cliënt moet worden opgebracht. (vooral externe diensten als tevredenheidsonderzoeken etc. worden door cliënten vaak helemaal niet op prijs gesteld, terwijl de kosten uiteindelijk wel door hen betaald worden. Denk bij alles, "Wat schiet mijn cliënt hier nu direct mee op?" Soms bepalen externe regels dat iets moet maar is het onzin, breng het sprake.)
  4. Zorg voor communicatie met medewerkers en met cliënten. (Lijkt een open deur maar probeer het eens via een zijpad. Heeft u een persoonlijke hobby, kom daar dan voor uit. Een bedrijf dat op die manier een gezicht krijgt is altijd in het voordeel. Neem mijn voorbeeld, een combinatie van passie voor Tesla, passie voor iLetsel en wat persoonlijk gedachtengoed.) 
  5. Zorg voor de beleving dat uw medewerkers en cliënten deel uitmaken van iets moois. (een hersenkrakertje wellicht, maar er is altijd wel iets te bedenken. Bedenk een toekomstig event, zoals een reisje met het personeel in 2019 en werk daar naartoe.) Een mooi hulpmiddel daarbij is dit boek: Het Membership Model  
  6. Zorg voor verrassingen. (doe iets extra, maak een publicatie, geef medewerkers zomaar een middagje vrij, maak uzelf als leider zichtbaar en aanspreekbaar op de werkvloer.)
  7. Doe op zijn tijd net iets extra's voor uw cliënten in de vorm van een extra dienst zonder direct verdienmodel. (Vul een formulier voor ze in en doe dat spontaan eens gratis terwijl je daarvoor altijd wel iets rekende. Dat gaat rond en werkt beter dan een advertentie die ook nog eens duurder is. Probeer je cliëntenkring je advertentiebudget te laten zijn. Verdienmodellen leveren iets op, het ontbreken ervan vaak per saldo meer. Denk aan het schrappen van kantoorkosten door o.a. advocaten)
  8. Wees zelf enthousiast en steek daarmee uw team aan. (Wees vrolijk en optimistisch. Moedig de medewerkers aan dit ook te doen. Vermijd kritiek te leveren op concurrenten, vergelijk niet, maar schuif uzelf en uw bedrijf altijd zonder concessies naar voren)
  9. Treed af en toe persoonlijk naar voren, vertel iets dat niet direct met de zaak te maken heeft. (Gek op reizen? Hang foto's op in ruimtes waar cliënten komen en breng het ter sprake. Betrek ze er in.)
  10. Heb een antwoord op de vraag naar de toekomst. (Weet waar u met uw bedrijf wilt staan over vijf jaar en communiceer dit met de medewerkers, op een open manier, ook als het er naar uitziet dat de koers straks verlegd moet worden. 

11) En dan natuurlijk de Titanium tip. Heeft u een bezoekersparkeerplaats waar u zakelijk bezoek ontvangt? Koop dan voor €.562,00 (incl. BTW) een elegante Wallcharger, laat deze door een elektriciën aansluiten en geef uw bezoek naast een kopje koffie ook voor de tijd die hij op uw bedrijf doorbrengt ook wat stroom. U bent ongetwijfeld een grootverbruiker zodat het u weinig kost en zie het als een sympathieke manier om uw bezoek een stukje reiskostenvergoeding te geven. In 2018 komt er een stortvloed van nieuwe Tesla's naar Nederland, de Model 3 in de populaire middenklasse (en dus de zakelijke leasklasse). Naar schatting 25 tot 30 duizend komen er bij, die staan nu in bestelling. De andere merken hebben wat langer tijd nodig maar kunnen straks vanzelf aansluiten (in dubbele betekenis).

Informatie? 

Na de tips een Introductie

Tot een jaar of drie geleden hield ik mij uitsluitend bezig met mijn letselschadedossiers en de ontwikkeling en uitrol van iLetsel

Het was de kennismaking met Tesla, het rijden in zo'n auto, maar vooral de manier waarop men alles "aanpakt" dat mij aan het denken heeft gezet, ook over mijn eigen bedrijfsvoering.

Wat daarbij het eerste opvalt is dat de auto's niet meer zijn dan een stap in de richting van het uiteindelijke doel en dat daarnaast duidelijk wordt wat de impact zal gaan worden van de nieuwe technologische ontwikkelingen op onze economie.

De ontwikkelingen die ik daar heb gezien gaan uiteindelijk ook onze branche raken. Denk aan de roep om vereenvoudiging, want dit gaat ook binnen de letselschade-branche gehoord worden.


Primair doel: Het volledig afscheid nemen van fossiele brandstof door over te stappen op duurzame energie. 

Het gaat niet om winst uit de autoverkoop maar om het door-investeren van elke verdiende dollar in de verdere ontwikkeling. 

Ze zijn daar erg consequent in, tot ergernis van bijvoorbeeld beleggings-analysten. 

Naast de grote zaken als het redden van de wereld zien we een aantal economische, marketing en technische tips die ons allemaal ook kunnen helpen in onze eigen bedrijfsvoering en waarmee we kunnen aflezen wat onze mogelijkheden zijn in de komende jaren.

Een vooroordeeltje uit de wereld geholpen:

Batterijen zijn veel minder slecht dan men wil dat we geloven.

Want dat er veel gaat veranderen staat buiten discussie. 

We moeten ervan uitgaan dat ergens in de twenties het werk van verzekeraars wordt gedaan door AI, ofwel apps, waardoor de meeste arbeidsplaatsen komen te vervallen.

Parallel daaraan zullen auto's, doordat zij zelf veel beter kunnen rijden dan bestuurders, het aantal ongevallen drastisch zullen terugbrengen. 

Hoe dan ook, we moeten er vanuit gaan dat ons werk ergens in de komende twenties zal verdwijnen.
Hoe gaan we daarmee om? Laten we ons overvallen of zijn we pro-actief bezig? Zien we het verlies van werk als een onoverkomelijke ellende of denken we na over andere mogelijkheden.
Laten we eerlijk zijn, er gaat flink wat vrije tijd in "het werken" zitten.

Elon Musk pleit voor wat hij noemt een "universal income", ofwel het hier tot nu toe verguisde basisinkomen. 

“There is a pretty good chance we end up with a universal basic income, or something like that, due to automation,” Musk tells CNBC. “Yeah, I am not sure what else one would do. I think that is what would happen.”

Eén ding staat vast. De politiek is hier, zeker nu zij met het oog op de verkiezingen alleen werken aan hun "achterban", bepaald nog niet mee bezig.

Wij wel en ik hoop dat ik er een steentje aan kan bijdragen. 

Hans Noordsij

Elon Musk