"Hoe eenvoudig wil je het hebben?" 

De komende 10 tot 15 jaar gaat de gehele economie op de schop. Te beginnen met de auto-industrie komt elke pijler van de economie onder druk te staan. Ook de verzekeringsbranche en het bankwezen ontspringen de dans niet. De winnaars hebben één ding gemeen. Ze werken met deze vraag als vertrekpunt, zonder concessies! Een mooi voorbeeld is Tesla. Wat kunnen we van hen leren?

De auto's

Over Tesla's is al veel geschreven. Ik houd het kort.

Na een kennismaking met elektrisch rijden via onze Nissan Leaf heb ik in maart 2014 een Tesla erbij gekocht, als vervanger van de Chrysler Grand Voyager, hoor, niet een derde auto :). Inmiddels hebben we onze tweede Tesla, na een inruil in december 2015. Met deze auto's samen hebben we meer dan 150.000 km gereden. De Nissan Leaf gebruiken we voor korte ritjes, zoals de kinderen naar school brengen, boodschappen doen en Eftelingbezoek (10 km van hier). Dat  doet hij allemaal prima.

Omdat we familie hebben in Oostenrijk en Hongarije was het belangrijk dat de auto een groot bereik heeft. Met tussen de 350 en 450 km op een full charge zit dat wel goed.

Door de bijna 300 Supercharger stations in Europa, waar je in een goed half uur voldoende kunt bijladen, kunnen we moeiteloos lange reizen maken en we zijn op deze manier al een keer of tien met de Tesla in Hongarije geweest.

Iedereen weet wel dat het snelle auto's zijn maar niet iedereen weet hoe het aanvoelt om elektrisch te rijden. Bij het aanraken van het "stroom" (hoe noem je dat anders) pedaal rijdt de auto direct en zonodig in één vloeiende beweging naar zijn top die ver boven de 200 km/uur ligt.

Je zou verwachten dat de andere fabrikanten direct met een antwoord zouden komen, zeker nu de verkoop van de topmodellen van de grote merken zwaar onder druk is komen te staan, of zelfs overvleugeld, door de populariteit van Tesla. Maar helaas zien we daar iets bijna dramatisch gebeuren.

Geen enkele fabrikant heeft tot nu toe iets op de weg kunnen zetten dat vergelijkbaar is, of een alternatief zou kunnen zijn.

Wel veel aankondigingen, concepten of niet meer dan Powerpoints, maar uitzicht is er nog niet. Het zal nog wel een paar jaar duren voordat ze er zijn, als ze komen. Dat laatste is heel onzeker.

Daarentegen komt dit jaar Model 3 in productie, zeg maar de ideale leaseauto met de voordelen van de grote en dure Tesla's maar met een prijs die ligt in de middenklasse (vanaf 35k).

Al tijdens de presentatie, ik was erbij, zagen we op het scherm het aantal reserveringen hard oplopen en er zijn bijna 400K auto's in reservering.

Binnenkort wordt de definitieve versie van Model 3 (met waarschijnlijk head up projectie voor de bestuurder en zelfrijdend) gepresenteerd en men vreest dat dat weer een stormvloed aan reserveringen zal veroorzaken waardoor het aantal reserveringen dik boven het half miljoen zal komen te liggen.

Dat betekent, ook als de geplande productie van 500k in 2018 wordt gehaald, dat er een lange wachttijd zal zijn.

Door het ontbreken van alternatieven moeten we er rekening mee houden dat eind 2018 meer dan 80% van de volledig elektrische auto's in Nederland een Tesla zal zijn. 

Spannende tijden en ik ben ook benieuwd of daardoor de keuze voor de vele gesubsidieerde laadpaaltjes (dure stroom, noodzaak eigen kabel mee te nemen, inpluggen aan zowel laadpaal als auto en pasjes) achteraf misschien net zo;n goede zal blijken te zijn geweest.

Zelfrijden is er eerder dan we denken

Ik rijd al meer dan een jaar met een auto die 90% van het snelweg-werk voor mij doet, uiteraard onder mijn toezicht. En dan heb ik versie 1 terwijl alle nieuwe auto's nu de hardware voor versie 2 aan boord hebben. Zodra de software is uitontwikkeld en er genoeg kilometers in het collectief geheugen zitten (neural map) en ook de regelgeving "om" is dan zullen deze auto's, die nu dus al op de weg zijn, zelf kunnen rijden van A naar B. 

Het bijzondere van de aanpak van Tesla (en wat naderen niet hebben) is dat elke gereden kilometer wordt toegevoegd aan de neural map die op den duur elke centimeter van het wegennet kent en wijzigingen hierin direct verwerkt. Als je op Auto Pilot rijdt dan wordt ook nu al gebruik gemaakt van die neural map waarop ook de rijwijze van alle Tesla's die daar gereden hebben is bewaard. Zo wordt de snelheid aangepast op verkeerspleinen omdat daar bijvoorbeeld bochten met een lage snelheid worden genomen. 

Per dag worden tientallen miljoenen kilometers toegevoegd aan deze kaart door de bijna 200.000 Tesla's die er nu rijden.

Hieronder een indruk van die map van de Bay Area bij San Francisco.

Tenslotte een filmpje. Ik kreeg dit filmpje van een vriend die op de A2 bij Valkenswaard reed toen zijn Model X via de radar (die onder de auto voor hem heen keek, zal dat die auto's gingen botsen door een plotseling snelheidsverschil. Hij gaf een waarschuwing en begon zelf te remmen. Dit filmpje zette ik op Twitter, ik had iets van 27 volgers. Toen ging het snel. Het filmpje ging superviral en kwam op bijna alle televisiestations. De eigenaar werd via Skype geïnterviewd door ABC news en ook in Nederland haalde hij het journaal.