"Hoe eenvoudig wil je het hebben?" 

De komende 10 tot 15 jaar gaat de gehele economie op de schop. Te beginnen met de auto-industrie komt elke pijler van de economie onder druk te staan. Ook de verzekeringsbranche en het bankwezen ontspringen de dans niet. De winnaars hebben één ding gemeen. Ze werken met deze vraag als vertrekpunt, zonder concessies! Een mooi voorbeeld is Tesla. Wat kunnen we van hen leren?

Superchargers

Wil je elektrische auto's verkopen dan moeten ze wel kunnen laden. Als ze alleen thuis kunnen laden of onderweg op, laten we eerlijk zijn, vaak wat schlemielige laadpaaltjes waar ze vele uren moeten staan, als ze al niet bezet zijn of niet werken of men het verkeerde pasje, dan zal er niemand echt mee kunnen reizen en kunt je het wels chudden wat de verkoop betreft. Ook al kan de auto zelf 400 km halen op een batterij.

Tesla heeft dit gelukkig ingezien en wereldwijd een netwerk gebouwd van meer dan 800 supercharger stations met elk 6 tot 20 laadzuilen (stalls). In totaal zijn er een 5.200 van die laadpunten waar je met 130 Kw, ofwel bijna 600 km/uur kunt laden.

Daardoor kun je met je Tesla heel Europa doorkruisen.  

Hieronder het kaartje van het netwerk zoals het er eind van dit jaar uit zal zien.

En ik kan er, zolang ik deze auto heb, en degene die hem van mij koopt, gratis laden, dus gratis reizen van de Noordkaap tot Gibraltar.

Omdat het netwerk nog enorm uitgebreid moet gaan worden, met het oog op de grote aantallen Tesla Model 3, wordt er aan nieuwe eigenaren een klene vergoeding gevraagd, die overigens nog onder het basistarief thuis ligt.

In Nederland werkt Tesla o.a. samen met de Van der Valk-keten, zoals hier in Zwolle.